Naïvia realismia Pohdintoja todellisuudesta, elämästä, arvoista ja monesta muusta.

IT-virkailijoita lääkäreiden aisapareiksi

IT-järjestelmien monimutkaisuus vie Suomen lääkäreiltä viikossa tuntitolkulla aikaa ja henkisiä resursseja. Lääkärit eivät pääse käyttämään kallista aikaansa ja aivojen välittäjäaineitaan tärkeimpään eli potilaiden kohtaamiseen, diagnosointiin ja hoitamiseen.

Ajatusleikki

Kuvitellaan, että lääkäri tekee päivässä 8 tuntia, tienaa 16 rahaa ja yhden potilaan kohtaamiseen menee yksi tunti eli 2 rahaa. Jokaisen potilaan tiedot täytyy kuitenkin käsitellä IT-järjestelmässä, johon menee toinen tunti, jolloin jokainen potilas vie kaksi tuntia ja maksaa veronmaksajille 4 rahaa lääkärin palkkana. Lääkäri pystyy siis käsittelemään 4 potilasta päivässä hintaan 16 rahaa.

Nyt palkataan lääkärin aisapariksi IT-virkailija, joka on saanut koulutuksen monimutkaisen IT-järjestelmän käsittelyyn. IT-virkailija saa syötetyksi tiedot  samalla, kun lääkäri kohtaa potilaitaan. Virkailijan palkka on yksi raha tunnilta ja hänkin tekee 8 tuntista päivää. Nyt, kun lääkäri voi keskittyä pelkästään potilaisiinsa virkailijan käsitellessä IT-järjestelmää, lääkäri voi kohdata 8 potilasta päivässä.

Vaihtoehto A:

  • potilaita päivässä: 4 potilasta
  • kustannukset per päivä veronmaksajille: 16 rahaa
  • kustannukset per potilas: 4 rahaa

 

Vaihtoehto B:

  • potilaita päivässä: 8 potilasta
  • kustannukset per päivä veronmaksajille: 16 (lääkäri) + 8 (IT-virkailija) = 24 rahaa
  • kustannukset per potilas: 3 rahaa

 

Vaikka vaihtoehto b toisi veronmaksajille enemmän kustannuksia per hoitopari (lääkäri + IT-virkailija), niin duon tehokkuus mahdollistaisi julkisen terveydenhuollon toiminnan vähemmillä resursseilla. Miljoonan potilaan kohtaamiseen menisi enää miljoona lääkärituntia ja 3 miljoonaa rahaa, sen sijaan, että menisi 2 miljoona lääkärituntia ja 4 miljoonaa rahaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän elinakeranen kuva
Elina Keränen

Vaihtoehto C: palkataan Elina Keränen suodattimeksi IT-hemmojen ja lääkärien välille, Keränen tulkkaa lääkäreitä IT-hemmoille ja IT-hemmoja lääkäreille ja saa IT-hemmot tekemään tietojärjestelmän joka vastaa lääkäreiden tarpeisiin.
Tulos:
- 8 potilasta per päivä
- kustannukset per päivä veronmaksajille 16 rahaa
- kustannukset per potilas 2 rahaa.
- potilaalle ja lääkärille tulee hyvä mieli ja onnellinen elämä

(vaatimattomuus kaunistaa =D)

mutta joo. tietojärjestelmäongelmat johtuu oikeastikin siitä että lääkärit (opettajat/kustantajat/mikä tahansa muu ammattiryhmä) puhuu aivan eri kieltä kuin tietojärjestelmien kehittäjät.

Itse lähdin "ummikkona" opiskelemaan tietotekniikkaa, ja huomasin nopeasti, että minun ei kannata yrittääkään lukea mitään ohjeita. Osaan itse asiat loistavasti kunhan pääsen värkkäämään ohjelmien kanssa, mutta tehtävän määrittelyistä en tajua juuri mitään, aivan käsittämätöntä ammattislangia.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Osaan itse asiat loistavasti kunhan pääsen värkkäämään ohjelmien kanssa, mutta tehtävän määrittelyistä en tajua juuri mitään, aivan käsittämätöntä ammattislangia.

Tarkennatko? Ja puhutko järjestelmän suunnittelusta vai käytöstä ja hallinnoinnista?

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Elinan kommentin innoittamana kirjaan omia huomioitani.
Tietotekniikassa on käytössä useita sanastoja. On yleinen alan vakiintunut sanasto, jos sellaista jo on, on useamman suuren yrityksen sisällä kehittynyt erillinen sanasto ja on maallikkojen sanasto. Otetaan esimerkiksi kiintolevy eli suorasaantilaite, jota IBM:n slangissa kutsuttiin DASD:ksi (Direct Access Storage Device) ja yleiskielessä useimmiten rakennusmateriaaliin MDF (Middle Density Fiber) liitetty kovalevy.

Käsitteiden ja termien sekaannus ei ilmeisesti ole ainakaan vähentymässä. Ostin melko äskettäin Amazonin Kindlen. Siinä on "whispernet", joka käytännössä tarkoittaa joko 3G- tai wifi-yhteyttä, mutta tuollekin oli ollut pakko keksiä oma nimi ja vielä hankkia sille tavaramerkki. Nyt ei kukaan muu kuin Amazon voi ilman lupaa käyttää nimeä whispernet, ja siitä suuri kiitos ja miinus Amazonille.

Kirjoittajan suosituimmat Puheenvuoro-palvelussa